Een paar jaar geleden waren herintreders nog geen serieuze optie. Nu wel.

 

Terug van weggeweest

Lees verder

 

Kunnen herintreders helpen om het lerarentekort te verzachten?
Als het aan P&O’er Tom Dolleman en herintreder Alex van der Werf ligt wel.
‘Een paar jaar geleden waren herintreders nog geen serieuze optie. Nu wel.’
 

Alex van der Werf studeerde begin jaren tachtig af aan de Pedagogische Academie, in een tijd waarin er maar weinig onderwijsvacatures waren. Hij belandde, via een vakantiebaantje, in een vaste functie bij de Friesland Bank. Na ruim dertig jaar hield de bank op te bestaan. ‘Ik dacht: kan ik nog iets met mijn onderwijsbevoegdheid? Zitten ze nog wel op mij te wachten?’

Opfriscursussen voor leerkrachten kon Van der Werf echter niet vinden. Toen hoorde hij op een verjaardag dat schoolbestuur De Basis invalleerkrachten zocht. Hij belde op, stuurde een mail en mocht op gesprek komen. ‘Er werd heel positief op mijn interesse gereageerd. We spraken af dat ik een snuffelstage zou doen van twee weken, om te kijken of ik het onderwijs nog steeds leuk vond.’ De stage beviel, bij zowel Van der Werf als bij OBS De Feart, de school in Jubbega, waar hij zijn stage deed.

Beiden besloten begin februari om de stage te verlengen, voor twee dagen in de week. ‘Het is voor mij bijna 100 kilometer reizen en ik krijg er niet voor betaald,’ aldus Van der Werf, ‘dus dan is twee dagen per week prima. Ik help mee in de klas, kijk huiswerk na en help met lessen voorbereiden. Af en toe val ik ook even in voor een collega. Daarmee doe ik ervaring op. Dat vind ik belangrijk. Zonder ervaring kom je nergens. Inmiddels heb ik het gevoel dat ik de klas prima alleen les kan geven. Maar nog wat meer routine is wel fijn natuurlijk.’

Meerwaarde

Tom Dolleman, beleidsadviseur HR bij De Basis, ziet wel meerwaarde in herintreders als Van der Werf. ‘Herintreders brengen een ander soort energie in een team. Als je in het bedrijfsleven hebt gewerkt kijk je anders naar het onderwijs. Door je blik van buiten breng je meer relativering en nuancering in een team.’

Daarentegen is het met herintreders onzeker of ze nog passen in het hedendaagse onderwijs. ‘Qua didactiek en manier van omgang met kinderen en ouders is er de afgelopen jaren veel veranderd’, aldus Dolleman. ‘Bij een net afgestuurde leerkracht weten we dat hun kennis daar op aansluit. Bij een herintreder is dat afwachten.’

Dolleman krijgt niet vaak te maken met herintreders zoals Van der Werf. In de afgelopen jaren boden enkele herintreders zich aan, maar deze wees de P&O’er af. ‘We zaten tot voor kort wat ruimer in ons personele jasje. Nu hebben wij te maken met een lerarentekort. We kunnen bijna geen vervangers vinden. Daardoor wordt het aannemen van herintreders een serieuze optie. Willen we voldoende leerkrachten hebben, dan moeten we daar meer in investeren.’

lees verder

Herintreders brengen
een ander soort energie
in een team.
Door je blik van buiten
breng je meer relativering
en nuancering
in een team.’

 Nu hebben wij te maken met een lerarentekort. We kunnen bijna geen vervangers vinden. Daardoor wordt het aannemen van herintreders een serieuze optie.
 

Willen we voldoende
leerkrachten hebben,
dan moeten we daar
meer in investeren.

lees verder

Inmiddels is Alex van der Werf via Onderwijsbureau Semko aan de slag gegaan bij De Slotschool in Sint Annaparochie. Daar heeft hij sinds eind april een fulltime contract, in elk geval tot aan de zomervakantie. ‘Zonder stage had ik deze kans niet gekregen’, aldus Van der Werf.

Plankenkoorts

Voor Van der Werf voelde het weerzien met het onderwijs ‘meteen weer als een roeping’. ‘Ik had in het begin wel last van plankenkoorts, maar de reacties van leerlingen deden me goed: ‘Leuk, een meester!’ ‘Wanneer kom je weer?’ Ook het contact met de andere leerkrachten gaat goed. Ik voel me al redelijk thuis in het team. Het begin was wel wat onwennig. Ik moest de verschillende leerniveaus leren kennen en de onderwijsmethoden doorgronden. De school werkt bijvoorbeeld met digiboards, het programma Gynzy en het onderwijsplatform Snappet. Dat bestond dertig jaar geleden allemaal nog niet.’

Van der Werf is er inmiddels zeker van dat hij verder wil in het onderwijs. ‘Het liefst in een betaalde baan natuurlijk. Aan de andere kant is het misschien goed dat dat niet te snel komt. Als beginnend herintreder komt er best veel op je af.’

Traject

Schoolbestuur De Basis heeft geen speciale trajecten voor herintreders. Ook kent Dolleman geen opfriscursussen van pabo’s in de buurt. Daarom heeft de HRM-adviseur gezocht naar een school waar ruimte is voor een herintreder zoals Van der Werf. ‘Op de school moeten ze het leuk vinden om zo iemand te begeleiden. Daar krijgen ze natuurlijk ook iets voor terug: iemand die na een tijdje lessen kan overnemen en de leraren kan ondersteunen.

De schooldirecteur is in eerste instantie de begeleider van Alex. Daarnaast krijgt hij begeleiding van een leraar, van wie hij inmiddels lessen overneemt. Zo ontstaat er een win-win-situatie.’

De eerste twee weken stage waren volgens Dolleman vooral om te ontdekken of het onderwijs bij Van der Werf past en of de directeur ‘het ziet gebeuren’. In de vervolgstage maakt hij steeds meer uren alleen voor de klas. ‘Aan de vervolgstage zit geen termijn, al moet het ook niet langer dan drie maanden duren. Dan moet hij er klaar voor zijn en kan hij toetreden tot de invalpool, totdat er vacatures vrijkomen voor een vaste plek. Eigenlijk is deze stage een soort pabo in een hogedrukpan.’

Als het traject met Van der Werf slaagt, waar het naar uitziet, ziet Dolleman kansen om meer herintreders aan te trekken. ‘Ik denk dat als we dit verhaal intern delen, er vast collega’s zijn met kennissen die het onderwijs lang geleden vaarwel hebben gezegd. We kunnen hier zeker een vervolg aan geven.’

Ook Van der Werf ziet kansen voor herintreders zoals hij. ‘Ik denk dat er van mijn lichting veel mensen zijn die niet meer in het basisonderwijs zitten. Veel van mijn studiegenoten zijn destijds een ander werkveld in gegaan. Nu er in onderwijs zoveel leerkrachten nodig zijn is het een moment om terug te keren.’

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn