‘Ik sta al sinds 1975 fulltime voor de klas, maar de jaren zijn voorbij gevlogen. Het onderwijs is lang niet zo vaststaand als veel mensen denken. Ik heb veel onderwijsstromingen voorbij zien komen. De ene methode past beter bij mij dan de andere. Het belangrijkste is dat je wat van jezelf toevoegt en duidelijk je grenzen aangeeft. Ik vind dat je je open moet stellen voor nieuwe stromingen, maar je moet wel authentiek blijven en het voor jezelf vertalen. Dan voeg je echt iets toe en houd je het leuk voor jezelf.’
‘Kinderen zijn nu vluchtiger met dingen bezig dan vroeger. Je moet als leerkracht tegenwoordig sneller kunnen switchen en de lessen aanschouwelijker maken. Ik ben ooit gestart met een klas van ruim 40 kleuters. Nu zijn de klassen minder groot, maar toch mogen ze van mij nog wel kleiner.
Het onderwijs is namelijk een stuk dynamischer geworden. Je moet als leerkracht op veel dingen tegelijk in kunnen spelen.‘
‘Vluchtelingkinderen in de buurt waren elke dag lang onderweg naar Eindhoven om daar les te krijgen. Wij dachten: kunnen wij voor deze kinderen op onze school, Het Palet in Hapert, geen taalklas starten? Toen zijn we in gesprek gegaan met de gemeente en de stichting en zijn we het gewoon gaan doen. Het belangrijkste is dat de kinderen de taal zo snel mogelijk leren. Na een jaar gaan ze naar een reguliere basisschool in de buurt. Ze krijgen natuurlijk ook les in rekenen, spelling, en wereldoriëntatie. Ik heb nu een klas met 17 leerlingen, op 14 verschillende niveaus. Lesgeven aan een vluchtelingklas is voor mij een manier om het interessant te houden. Het is een zware, maar ook een hele leuke doelgroep. Ik heb altijd een zwak gehad voor kinderen die het moeilijk hebben.’
Ik vind dat je je open moet
stellen voor nieuwe stromingen,
maar je moet wel authentiek blijven
en het voor jezelf vertalen.
Een open werksituatie en af en toe dingen uitproberen houden het werk leuk.
Het houdt mij scherp.
Ook moet je als school met de tijd meegaan. Op onze school krijgen de kinderen nu bijvoorbeeld medialessen.
‘Ik werk al een hele tijd samen met dezelfde directeur, die met ons meedenkt en open staat voor oplossingen. Er kan veel. Een open werksituatie en af en toe dingen uitproberen houden het werk leuk. Het houdt mij scherp. Ook moet je als school met de tijd meegaan. Op onze school krijgen de kinderen nu bijvoorbeeld medialessen, waarin ze zelf films maken voor een groen scherm, interviews afnemen en spreken voor een groep.’
‘De kinderen maken dit werk zo leuk. Elke dag vertellen zij hun eigen verhaal, waar ik als leerkracht vervolgens op in kan spelen. De dag loopt soms heel anders dan gepland. Dat houdt het uitdagend. Ook de omgang met ouders vind ik leuk. Dat zijn nu ouders die gevlucht zijn naar Nederland. Zij zijn enorm dankbaar en zeggen heel vaak ‘dankjewel’. Je moet open en een eerlijk zijn naar ouders. Ze moeten weten hoe het onderwijssysteem in Nederland werkt, wat wij van hen verwachten en wat zij van ons kunnen verwachten. Ook naar de kinderen probeer ik altijd eerlijk te zijn. Soms gaat het ook weleens niet lekker in de klas. Je maakt als leerkracht ook fouten. Ik heb ook weleens een offday.
Dan zeg ik dat tegen de kinderen. ‘Vandaag ging het niet zo goed en dat komt ook door mij.’ De volgende dag proberen we er dan weer een leuke dag van te maken.’
‘Ik vind het belangrijk om als leerkracht bij te blijven, maar je moet wel datgene doen wat dicht bij je ligt. Ik heb in al die jaren de nodige cursussen gevolgd, ben bouwcoördinator geweest en heb ook een managementopleiding gedaan. Nu ben ik leerkracht van een NT2-groep. Daarvoor heb ik een netwerk op moeten bouwen met gemeenten in onze regio, GGD, CJG, COA, Nidos en nog meer instanties. Als leerkracht van een NT2 klas ben je eigenlijk de directeur van je eigen groep.’
‘Ik ga al 42 jaar met ontzettend veel plezier naar mijn werk. Dat gun ik iedereen. De salarissen mogen van mij best omhoog , maar de vraag is wel of je dan betere leerkrachten krijgt. Het gaat vooral om passie voor het vak. Je moet geen leerkracht worden als je een makkelijk baantje wil. De tijd dat je om 8.30 uur op school aan kon komen en om 16.00 uur weer naar huis kon, is al lang voorbij. Dat vind ik niet erg. Je krijgt er veel voor terug. Wat mij betreft is dit het leukste vak ter wereld. Het wordt tijd dat we met andere ogen naar dit vak gaan kijken.’
Gaat meer salaris wel of niet een bijdrage leveren aan het oplossen van het lerarentekort? De initiatiefnemers van PO in actie strijden voor ‘een eerlijk salaris en minder regeldruk’.
Op hun eigen website leest u meer over het initiatief en hun manifest.
Google+