De arbeidsmarkt in de regio’s Leiden, Friesland en Twente is verschillend en zo ook de aanpak van het personeelstekort. In elke regio zijn er onderwijsloketten die laagdrempelig doorverwijzen naar een opleiding of baan in het onderwijs. Maar ze bieden meer mogelijkheden. Drie verhalen laten zien welke keuzes de regio’s daarin maken.
Lees het hele verhaal van Bertus Procee
Tot voor kort groeide het lerarentekort in de regio Leiden licht, maar in vergelijking met andere regio’s niet dramatisch, zo bleek uit ramingen van het ministerie van OCW. Gezegend met een eigen lerarenopleiding en een aantrekkelijke stad was het voor studenten met een diploma op zak gemakkelijk om te blijven hangen. Maar opeens, in het voorjaar van 2021, ging het knellen: er bleken drie keer zo veel vacatures als een jaar eerder. Dit zette veel in gang, aldus Kees van der Velden, projectleider RAP Leiden e.o.: ‘We moesten echt wat extra’s gaan doen.’
Lees het hele verhaal van Kees van der Velden
Je wordt wel uitgedaagd als bezoeker van het onderwijsloket Twente, met de vraag: Hé visionair, durf jij te werken in het onderwijs? Ongeacht opleiding of ervaring komt er voor iedere geïnteresseerde een gepersonaliseerd traject naar voren naar een baan in het onderwijs. Ook bieden alle scholen hun vacatures aan. ‘Het is een bewuste keuze van de scholen in Twente om het onderwijsloket duurzaam in te richten en erin te investeren. We houden het in de lucht, ook als de RAP-subsidie stopt’, vertelt Hester Langkamp van de RAP Twente/Oost-Nederland.